Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Review Huawei Mate 20 Pro: een week vol innovatief gebruiksgemak

Menselijke touch “sterkste element van AI” volgens Gartner

Volgens analistenbureau Gartner is “de menselijke touch” het sterkste element van AI. Het bureau kwam tot die conclusie op het Gartner symposium, dat momenteel doorgaat in Barcelona.

 
Gartner

 

Op het symposium werd openlijk de vraag gedebatteerd over een toekomst waar menselijke werkkrachten samenwerken met robots. CIO’s moeten zich volgens Gartner voorbereiden op een toekomst waarin de menselijke werkkrachten steeds meer creatief en impactvol werk voor hun rekening zullen nemen.  

 

Svetlana Sicular, ondervoorzitter van de onderzoeksunit van Gartner had daarover het volgende te zeggen: “Door AI te combineren met menselijke werkkrachten, wordt een nieuw beslissingsmodel gecreëerd waarbij AI wel nieuwe feiten en opties aanreikt, maar waarbij zowel het hoofd als het hart menselijk blijft.” Sicular gaf daarbij ook nog eens een gouden raad voor de toekomst: “Laat mensen de meest geschikte antwoorden selecteren uit alle opties die AI voor ons geselecteerd heeft, en gebruik die extra tijd om innovaties door te voeren.”  

 

De vraagstelling kaderde binnen een breder debat over hoe CIO’s hun organisatie moeten ondersteunen bij de overgang naar meer AI-gedreven werkkrachten.  

 

Onderzoek wijst ook uit dat AI inderdaad de samenstelling van de werkvloer zal veranderen, maar dat de impact van de technologie niet nadelig zal zijn voor elke werkkracht. Volgens een onderzoek dat Gartner in het eerste kwartaal van 2018 bij 4019 Amerikaanse en Britse consumenten uitvoerde. Uit die studie bleek dat 77 procent van alle werknemers waarvan de werkgever nog AI-initiatieven moet lanceren, ervan uitgaat dat die AI hun jobs zal afnemen.  

 

Hetzelfde onderzoek gaf echter aan dat slechts 16 procent van alle werknemers waarbij de werkgever effectief AI-strategieën heeft toegepast, hun jobs zagen slinken. Sterker nog; 26 procent zag een toename in jobs na de implementatie van AI op de werkvloer.  

 

Svetlana Sicular: “Mensen worden getraind in nieuwe taken, terwijl oude en routineuze taken door machines zullen worden uitgevoerd. De menselijke touch is het sterkste punt van AI.” Sicular vervolgt: “Ook baby’s vertrouwen op volwassen mensen om te overleven. Bij AI is dat niet verschillend.”

 

Sicular merkte wel op dat er een aantal belangrijke aanpassingen dienden te gebeuren. Zo moeten werknemers zich opmaken voor continuous learning en moeten ze leren robots te vertrouwen. “Menselijke werkkrachten moeten leren omgaan met slimme machines. Wanneer die machines hun routinetaken overnemen, blijft er voor de menselijke krachten heel wat tijd over om nieuwe taken uit te voeren, wat de nood voor continuous learning versterkt.”, aldus Sicular.  

 

In sommige gevallen is het zelfs onethisch om geen AI te raadplegen. Neem nu bijvoorbeeld de geneeskunde; daar ligt de toekomst niet in de strijd tussen kunstmatige en menselijke intelligentie maar in een synthese tussen de twee. Het zijn wijze woorden van Helen Poitevin, senior director research bij Gartner.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op smartbiz.be

Lees meer over : ai | analyse | artificiele intelligentie | business | gartner | zakelijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*