Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Hoe kwantumcomputers de volgende technologiegeneratie uittekenen – download het gratis e-book

Google brengt Android naar miljoenen voertuigen door samenwerking Renault-Nissan-Mitsubishi

Technologiereus Google wil zijn Android besturingssysteem naar de wagenmarkt brengen. Hiervoor gaat het nu de samenwerking aan met ’s werelds grootste autoalliantie, Renault-Nissan-Mitsubishi.

 

De meeste wagenfabrikanten gaan zelf aan de slag met software bij de ontwikkeling van infotainmentsystemen. Dit is echter een tijdrovend proces dat vermeden kan worden door samen te werken met technologiebedrijven die reeds over deze software beschikken. Renault-Nissan-Mitsubishi, ’s werelds grootste alliantie van autofabrikanten, heeft dit ook ingezien en is hiervoor de samenwerking aangegaan met Google. De volgende generatie van infotainmentsystemen in deze wagens zal dus aangestuurd worden door Android.

Deze nieuwe infotainmentsystemen zullen bestuurders toelaten om met het dashboard in hun wagen gebruik te maken van Google Maps, de Play Store en de spraakassistent van Google. Verder is het technologiebedrijf niet met om het even welke wagenfabrikanten beginnen samen te werken. Renault-Nissan-Mitsubishi is namelijk de grootste autoalliantie ter wereld en verkocht vorig jaar 10,6 miljoen wagens wereldwijd. Hiermee zal Google dus hoogstwaarschijnlijk zijn smartphonesucces ook kunnen uitbreiden naar een wagensucces.

Een dergelijke samenwerking heeft jammer genoeg niet alleen voordelen. Het grote voordeel is overduidelijk dat de wagenfabrikanten zelf geen tijd en geld moeten geven aan de ontwikkeling van software, aangezien Google reeds beschikt over een prima besturingssysteem. Het nadeel hiervan is dan weer dat Google toegang zal krijgen tot allerlei gebruikersdata van de klanten van Renault-Nissan-Mitsubishi. Het bedrijf moet hiervoor weliswaar eerst toestemming vragen aan de bestuurders, maar de kans is groot dat bepaalde functies van de infotainmentsystemen niet zullen werken zonder deze toestemming.

Deze samenwerking kan ook leiden tot andere samenwerkingen tussen autofabrikanten en technologiebedrijven. Een voorbeeld van een ander bedrijf dat maar al te graag een plaatsje wil veroveren op de automarkt is Apple. Net zoals Google wil Apple ook zijn ecosysteem verder uitbreiden zodat klanten makkelijk hun verschillende toestellen (smartphone, tablet, smartwatch, computer, auto) met elkaar kunnen verbinden. Met een dergelijk ecosysteem hebben gebruikers dus de mogelijkheid om op elk toestel gebruik te maken van dezelfde gegevens, aangezien deze gedeeld worden door de toestellen onderling.

De nieuwe infotainmentsystemen zouden tot slot in de wagens te vinden zijn in 2021. De kans is ook groot dat er tegen die tijd ook andere samenwerkingen tussen technologiebedrijven (kuch, Apple, kuch) en wagenfabrikanten opduiken die een inhaalbeweging willen maken ten opzichte van Google.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op smartbiz.be

Lees meer over : Android | Connected Car | google | infotainment | mitsubishi | nissan | renault

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*