Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Hoe kwantumcomputers de volgende technologiegeneratie uittekenen – download het gratis e-book

Kia maakt prijskaartje e-Niro met 64 kWh-accu openbaar, eerste leveringen nog in 2018

Tijdens de autosalon van Parijs kwam Kia met een nieuwe elektrische auto op basis van de Hybride Niro. Prijzen van de e-Niro zijn inmiddels bekend, er zullen in 2018 zelfs al wat auto’s van de band rollen.

 

Elektrische auto’s zijn volgens sommige groepen duidelijk onderdeel van het straatbeeld in de toekomst, zo is ook wel te zien aan auto’s die fabrikanten op de markt brengen. Tijdens het autosalon van Parijs lag er een duidelijke focus op de elektrificatie van de sector, Kia liet onder andere de e-Niro zien, een nieuwe variant van de Kia Niro, een auto die er ook al in een hybride variant op de markt is. Bij de onthulling op de autosalon in Parijs gaf Kia geen duidelijkheid over de prijzen die voor de auto gerekend gaan worden, inmiddels is er wel al meer duidelijkheid; al is dat nu alleen het geval voor de Kia Niro met een 64 kWh-accu, prijzen voor de auto met een 39,2 kWh-accu zijn er voorlopig nog niet.

Kia e-Niro

Kia heeft besloten de e-Niro in twee verschillende varianten te laten komen. Ten eerste is er de e-Niro met een 39,2 kWh-accupakket, ook is er het model met het 64 kWh-accupakket. Waar je met het grootste accupakket (64 kWh) 485 km ver kan komen, heb je met het 39,2 kWh-accupakket ‘slechts’ een bereik van 312 km. Deze afstanden zijn berekend volgens de WLTP-cyclus waarmee de auto’s zijn getest. De WLTP-cyclus is een nieuwe testprocedure. Deze test is voor elektrische auto’s een stuk accurater, vooral in vergelijking met de bestaande NEDC-cyclus die in 1980 in het leven werd geroepen.

Vermogensverschillen

Waarschijnlijk heeft Kia de e-Niro met het kleinere accupakket nog dusdanig veel actieradius verkregen door het beschikbaar stellen een lager vermogen voor de elektrische motor. Met het 39,2 kWh accupakket krijg je namelijk ‘slechts’ 136 pk tot je beschikking. Kies je voor het grotere accupakket dan heb je 207 pk tot je beschikking, al zijn het wel elektrische paarden. De topsnelheden van beide auto’s verschillen overigens niet veel van elkaar, 155 km/u voor het eerstgenoemde accupakket, gevolgd door 167 km/u met het grote pakket. Geen enorme verschillen op zichzelf dus, maar wel groot genoeg om twee geheel verschillende groepen aan te spreken, al zijn deze groepen vooral gerelateerd aan de prijs en benodigde actieradius.

Kia e-Niro - 3

Op het moment van schrijven is de Kia e-Niro bijna klaar om uitgeleverd te gaan worden, in elk geval voor de eerste reserveringen. Volgens Kia zijn er momenteel 3.000 reserveringen, voor deze mensen staat er nog dit jaar een Kia e-Niro bij de dealer met een 64 kWh-accu, voor de kleinere 39,2 kWh-capaciteit staat een langere wachttijd: tot eind 2019. Voor de 3.000 reserveringen staat ook een prijskaartje van 42.510 euro in de basisuitvoering, een duurdere variant mag 45.510 gaan kosten. Het is een behoorlijke sprong in prijs vanaf de hybride Niro, die voor minimaal 27.495 euro over de toonbank gaat. Het broertje van de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric, beschikt over vergelijkbare specificaties, en gaat voor ongeveer 40.000 euro over de toonbank. Over het algemeen is Kia het duurdere broertje in de familie – dus het prijsverschil mag niet als een volledige verrassing komen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Lees meer over : Connected Car | e-Niro | elektrisch | kia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*