Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Luister nu TechPod episode 10 met Eddy Willems: “Mijn vrouw wou een Glock kopen op het Dark Web”

DJI voegt ADS-B toe aan drones om te waarschuwen voor vliegtuigen

DJI is zich bewust van het slechte imago van drones in de luchtvaartsector, vandaar dat het aan de slag gaat met ADS-B-sensoren om mogelijke aanvaringen met drones te kunnen voorkomen.

 
DJI Matrice 200 - ADS-B

In het luchtruim vond je vroeger alleen vliegtuigen en helikopters terug. Sinds een aantal jaar zijn drones ook steeds vaker in de lucht terug te vinden, zelfs al is er strenge wetgeving voor in België. Vorig jaar deden er nog geruchten de ronde dat er drones rond Londens’ Gatwick-airport vlogen. Wegens de drones, die uiteindelijk niet aanwezig bleken te zijn, moesten vliegtuigen dagenlang aan de grond staan. Autoriteiten nemen dit soort kwesties hoog op, gezien drones immens veel schade aan kan richten als deze in botsing komen met een vliegtuig of helikopter. DJI begrijpt deze zorgen en zet zich dan ook in voor een veiliger luchtruim, daarvoor voegt het vanaf 2020 ADS-B-sensoren toe.

DJI ‘AirSense’

Het gaat specifiek om alle consumentendrones met een gewicht van boven de 250 gram. Mits ze boven het gewicht vallen, krijgen ze de ‘AirSense’-technologie aan boord. AirSense bestaat uit een ADS-B-sensor en software die op basis van deze gegevens het luchtruim kan scannen voor een vliegtuig of helikopter. Dezelfde technologie wordt hedendaags al gebruikt voor vliegtuigen en ATC-torens bij airports. Het systeem is accurater dan veel radars in de torens van de luchtverkeersleiding en kan in theorie tot een range van 321 kilometer aan luchtruim scannen voor andere voertuigen. Per eind 2020 zijn de transmitters verplicht voor alle vliegtuigen in de VS, maar nog niet voor drones.

Brendan SchulmanVice President of Policy bij DJI, geeft aan dat alhoewel het systeem in theorie is ontworpen voor vliegtuigen en helikopters er “al meer drones verkocht zijn dan vliegtuigen en helikopters”. Ondanks dat de ADS-B-sensor niet verplicht is voor drones, geeft Schulman aan dat het een “goede partner wil zijn bij het gebruiken van het luchtruim”, waarvan akte gezien het systeem in vrijwel alle producten geplaatst zal worden. Drones zullen overigens niet zichtbaar zijn voor piloten, er wordt namelijk gebruikgemaakt van ADS-B-sensoren in plaats van transmitters. Flightradar24 zet deze sensoren bijvoorbeeld in om live vliegtuigen te kunnen traceren en DJI nu dus voor zijn drones.

Samenwerking FAA en AOPA

Het is niet de eerste kennismaking van DJI met deze sensoren. Op het moment maakt de Mavic 2 Enterprise bijvoorbeeld al gebruik van deze sensor om botsingen met andere voertuigen in de lucht te kunnen voorkomen. DJI heeft zegt samen met de FAA (Federal Aviation Authority) en AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) te hebben gewerkt, aan het implementeren van de ADS-B-sensor voor drones. Met de nieuwe sensoren zou het voor DJI ook mogelijk zijn om het imago van drones te verbeteren binnen de luchtvaartsector. Naast het incident bij Gatwick, zijn er gedurende de afgelopen jaren een aantal incidenten gemeld – mogelijk allemaal veroorzaakt door drones bij airports. 


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Lees meer over : ads-b | dji | drones | luchtvaart | Mavic 2 Enterprise | zakelijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *